Curbele14 01 2010
Pe un traseu de motocross, curbele sunt locurile unde iti poti depasi adversari si castiga timp daca ai o tehnica buna. Aici apar cele mai bune oportunitati de depasire, insa trebuie sa fii pregatit intotdeauna si sa respecti principiile de baza, altfel cel depasit vei fi tu.
In randurile urmatoare vom prezenta cateva dintre cele mai obisnuite situatii cu care te vei intalni cand abordezi o curba si sfaturi despre cum poti sa le parcurgi in cel mai scurt timp si in siguranta maxima.
Indiferent de conditiile traseului, trebuie sa iti controlezi pozitia corpului pe motocicleta. Intotdeauna concurentii cei mai rapizi vor avea coatele ridicate, pozitie in care poti controla mult mai bine motocicleta si de asemenea vei avea puterea de a absorbi socurile ghidonului. De multe ori, datorita oboseli acumulate in timpul cursei sau a obisnuintei, multi amatori nu isi controleaza pozitia bratelor si isi lasa coatele sa atarne pe langa corp. In aceasta pozitie este mult mai dificil sa iti controlezi motocicleta si te supui riscului accidentarilor.
In conditii normale, in curbe inclinate sau cu santuri, pozitia corpului trebuie sa fie in prelungirea motocicletei. Asta iti asigura o tractiune maxima a motocicletei si echilibru optim. Daca te apleci prea mult fata de motocicleta, roata spate va avea tendinta sa derapeze inspre exterior. Daca nu te apleci o data cu motocicleta, aceasta va avea tendinta sa se ridice si vei iesi de pe trasa optima.
Curbele plate si uscate cu aderenta redusa
In cazul curbelor plate si uscate cu aderenta redusa, foloseste-ti greutatea corpului pentru a apasa motocicleta si a obtine un plus de tractiune. Cu motocicleta inclinata in curba, muta-ti corpul pe marginea exterioara a seii si apasa cu piciorul in scarita motocicletei de pe exteriorul curbei. Asta iti va permite sa accelerezi mai puternic in aceste curbe.
Curbele inclinate
Curbele inclinate sunt foarte interesante deoarece pot fi abordate in moduri diferite. De cele mai multe ori cea mai rapida cale este urmarind trasa exterioara, care pastreaza o viteza constanta destul de mare si iti asigura cea mai mare viteza la iesirea din curba. Bine-nteles, dezavantajul il reprezinta distanta mai mare parcursa in curba si posibilitatea ca un concurent sa iti taie calea si sa te blocheze in spatele lui.
Desi rampa curbei iti permite o accelerare mai agresiva decat in alte genuri de curbe, aceasta trebuie sa fie progresiva pentru a nu rupe aderenta.
O alternativa este taiarea curbei printr-o intoarcere scurta de 90 de grade la mijlocul ei. Desi viteza din curba si cea de la iesirea din curba sunt mai mici, aceasta manevra urmareste o trasa mai scurta si te poate aseza intr-o pozitie in care iti poti depasi si bloca adversarul in spatele tau desi el are o viteza superioara.
Indiferent de trasa aleasa, in punctul de tranzatie al curbei, dupa ce te-ai oprit din franare si ai inceput sa accelerezi privirea trebuie sa sa fie indreptata inspre iesirea din curba si urmatorul obstacol. Motocicleta iti va urma intotdeauna privirea. Pilotii cei mai lenti vor fi cei care privesc imediat in fata motocicletei.
Curbele cu santuri
Primul lucru de care trebuie sa iti faci griji cand abordezi o curba cu sant este sa fii sigur ca ambele roti urmaresc acelasi sant. Daca una dintre roti nu urmareste santul cel mai probabil motocicleta va derapa si vei pierde timp.
Imediat ce ai asezat motocicleta pe curba urmarind santul, este momentul sa accelerezi puternic, dar controlat. Nu vrei sa bruschezi acceleratia pentru ca aceasta ar putea sa rupa aderenta rotii din spate si sa te scoata de pe trasa. Controlul acceleratiei este foarte important pentru a iti pastra inertia si a aborda curba cu viteza, fara a iesi de pe trasa ideala.
Piciorul de pe interiorul curbei trebuie ridicat de pe scarita si scos in fata (nu in lateral). Daca tii piciorul pe scarita cel mai probabil acesta ti se va agata in marginea santului si in cel mai rau caz, risti o accidentare serioasa. Din nou coatele trebuie sa fie ridicate pentru a pastra un control cat mai bun al motocicletei.
Curbe pe nisip
Cel mai important lucru de tinut minte pentru a aborda rapid o curba pe nisip este ca trebuie sa fii cat mai eficient in pastrarea inertiei. Taierea curbelor pe nisip nu este o solutie buna pentru ca viteza de iesire din curba va fi foarte mica si lipsa aderentei face foarte grea recuperarea ei.
Cel mai rapid pilot va fi cel care isi va putea pastra viteza constanta pe toata durata curbei.
Cand mergi pe nisip trebuie sa tii centrul de greutate cat mai in spate mutandu-ti corpul in sa. Primul avantaj il reprezinta faptul ca roata din spate va avea o aderenta mai mare, ceea ce inseamna viteza mai mare.Al doilea avantaj este faptul ca previne roata din fata din a taia nisipul si a derapa, ajutandu-te astfel sa iti pastrezi traiectoria si inertia in curba.
Controlul fin al acceleratiei si al franei sunt cruciale. Frana fata in special trebuie actionata cu grija iar acceleratia trebuie dozata progresiv pentru a fi sigur de o tractiune optima pe acesta suprafata dificila.
Piciorul de pe interiorul curbei trebuie ridicat din scarita si scos in fata (din nou, nu in lateral). Fii pregatit sa te ajuti de el pentru a iti pastra echilibrul in caz ca una dintre roti aluneca pe nisip.
*Autorul acestor articole nu isi asuma responsabilitatea pentru eventualele accidentari sau daune materiale survenite in urma aplicarii tehnicilor descrise. Desi respectarea lor minimalizeaza riscurile, ele nu sunt eliminate complet. Se recomanda exersarea acestor tehnici folosind echipament de protectie complet, pe un circuit special amenajat.
vineri, 26 martie 2010
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu