Liniile drepte12 01 2010
Pe un circuit de motocross, liniile drepte sunt locurile cele mai propice depasirilor. Desi in majoritatea cazurilor, a depasi sau a fi depasit pe o linie dreapta depinde intr-o mare masura de viteza cu care ai iesit din curba precedenta, precum si de modul in care franezi si iti pregatesti urmatoarea curba, exista cateva tehnici care trebuie insusite pentru a parcurge cu o viteza cat mai mare aceste portiuni.
In primul rand, pe o linie dreapta, nu trebuie niciodata sa mergi cu viteza constanta. Din momentul in care ai iesit din curba anterioara si pana in momentul in care ai inceput sa franezi pentru curba urmatoare, acceleratia trebuie sa fie deschisa tot timpul.
Liniile drepte cu denivelari
Rareori pe un circuit de motocross liniile drepte vor fi fara obstacole si fara denivelari. De cele mai multe ori acestea vor fi presarate cu obstacole mici peste care trebuie sa treci cu viteza sau vei fi depasit.Liniile drepte cu denivelari sunt abordate in picioare, mutand centrul de greutate catre spatele motocicletei. Este foarte important sa accelerezi in continuu pe toata linia dreapta, pentru a muta centrul de greutate al motocicletei catre roata din spate. Acest lucru face ca amortizoarele rotii din fata sa aibe toata cursa disponibila pentru a absorbi denivelarile si in consecinta reduce socurile transmise prin ghidon bratelor tale, reducand si riscul ca roata din fata sa se impotmoleasca.
De asemenea, mutarea centrului de greutate mai in spate asigura o aderenta mai buna rotii din spate si in consecinta viteza mai mare. Practic, roata spate urmareste denivelarile si este tinuta lipit de pamant pentru tractiune maxima, in timp ce roata fata pluteste peste denivelari si absoarbe fara probleme buzele cele mai inalte.
Desigur, amortizorul din spate este foarte comprimat si nu mai poate absorbi denivelarile, motiv pentru care este important sa nu abordezi aceasta portiune in sa si sa fii pregatit sa iti folosesti picioarele pentru a prelua socurile.
Pozitia in sa trebuie sa fie un pic aplecata, cu genunchii flexatii care vor amortiza socurile. Bratele trebuie si ele tinute corect, cu coatele ridicate si nu cazute pe langa corp, pregatite si ele sa preia socurile ghidonului. De asemenea, picioarele se vor sprijinii in scarite mai inspre varfuri si nu inspre talpa, fapt ce iti permite folosirea gleznelor pentru a ajuta la amortizarea socurilor.
Whoops-uri
Abordarea corecta a whoops-urilor se face in picioare, intr-o viteza superiora, cu acceleratia deschisa la jumatate.
Motivul pentru care nu vrei sa fii intr-o viteza inferiora cu motorul supraturat este faptul ca in trecerea de la un whoops la altul, roata din spate se invarte in gol. Daca ar fi intr-o viteza inferioara si supraturata, aceasta ar incepe rapid sa se invarta mult mai repede decat viteza motocicletei si ai pierde aderenta la whoops-ul urmator.
Trebuie sa fii hotarat la intrare si sa incerci sa iti pastrezi viteza constanta pana la sfarsitul obstacolului. Daca te razgandesti la jumatatea drumului si incetinesti, vei lasa greutatea motocicletei pe amortizoare iar acestea nu vor mai fi capabile sa absoarba socurile, ceea ce te va dezechilibra.
Tine-ti centrul de greutate un pic catre spatele motocicletei si foloseste rezerva de acceleratie pentru a ridica roata fata cand coboara pe fundurile santurilor.
*Autorul acestor articole nu isi asuma responsabilitatea pentru eventualele accidentari sau daune materiale survenite in urma aplicarii tehnicilor descrise. Desi respectarea lor minimalizeaza riscurile, ele nu sunt eliminate complet. Se recomanda exersarea acestor tehnici folosind echipament de protectie complet, pe un circuit special amenajat.
vineri, 26 martie 2010
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu